Biografie

‘Bababadalgharaghtakamminarronnkonnbronntonnerronntuonnthunnt-rovarrhounawnskawntoohoohoordenenthurnuk’

In vragen en muziek cirkelt Berber langs antwoorden en emoties. Soms blijven de vragen onbeantwoord en soms raakt ze, misschien wel per ongeluk, de kern van een waarheid. Berbers kracht is de volledige overgave en toewijding aan wat nog niet begrepen wordt, zonder gelijk het antwoord te willen vinden.

Door aandacht te geven aan de vraag en zich niet gelijk op het antwoord te richten zijn de resultaten groots of subtiel, grappig, heftig, zwaar, vreemd, lelijk, mooi, menselijk en vooral onverwachts.

Berber studeerde klassieke zang aan het ArtEZ conservatorium bij Harry van Berne en aan de Hogeschool voor Drama en Muziek in Gothenburg bij zangpedagoge Åsa Bäverstam. Berbers drang tot het filosofisch nadenken over en uitvoeren van muziek is geworteld in een grote liefde voor de koormuziek waar ze mee opgroeide en de opera’s die ze leerde kennen toen ze voor het eerst zangles kreeg. Op het conservatorium volgde ze masterclasses van onder andere Jard van Nes, Evelyn Tubb en Andrea Raffanini. Ze zong meerdere solo’s in oratoria, bijvoorbeeld bij het NHL Stendenkoor en het Ensemble Vocal Pierre Vilette. Sinds 2022 zingt Berber bij Consensus Vocalis onder leiding van Béni Csillag.

‘The first question I ask myself when something doesn’t seem to be beautiful. First question I ask is: why do I think it’s not beautiful? And then shortly you discover that there is no reason.’ 

John Cage

Door een grote interesse in cultuurfilosofie ontdekte ze onder andere een affiniteit met moderne klassieke muziek en zo vond ze een plek in meerdere gevarieerde ensembles, gericht op de vertolking van nieuwe muziek. In het ArtEZ moderne project werkte ze aan muziek van John Cage onder de bezielende leiding van Ivo van Emmerik. Sinds 2019 vormt ze een duo met saxofonist Jos Baggermans (Groep van Twee) en samen spelen ze muziek van John Cage, Thomas Kessler en Ivo van Emmerik.

‘Performance is een mentale en fysieke constructie die de kunstenaar uitvoert op een specifieke tijd in een ruimte voor publiek, waardoor een dialoog van energie plaats vindt.’

Marina Abramović 

Voor Berber is zingen meer dan een recital met een programmaboekje waarin stukken elkaar opvolgen precies zoals vermeld. Op het conservatorium ontwikkelde ze haar acteervaardigheden en speelde ze meer in meerdere muziektheatervoorstellingen. Zo speelde ze mee in de Talentopera van Matthijs Naylor op het dak van de nationale opera in Amsterdam tijdens het Opera Forward Festival in 2019.

(een donderslag, James Joyce)